Hopp til hovedinnhold

Vi hjelper deg gjerne

Kanskje finner du svaret ved å søke her?

Dette lurer andre på

Vi deler inn taksering og forvaltning i områder for å få en lokalt tilpasset regulering. Rypebestanden kan variere mye, og et område kan gjerne være i grønn sone samtidig som naboområdet er i rød sone. I praksis vil det være glidende overganger mellom områdene, men vi må sette grensen på et spesifikt sted. Da kan slike situasjoner oppstå.

Reguleringssystemet til Statskog skal sikre levedyktige rypebestander. Dersom mer enn 15 prosent av bestanden i et område tas ut hvert år, er det betydelig risiko for at bestanden kan ta skade av jakttrykket. Da regulerer vi ned jakttrykket ved at det blir jaktet færre dager i terrenget.

Dersom kyllingproduksjonen er for lav i et område, er det betydelig risiko for at jakta reduserer stamfuglbestanden. Jo flere høner som tas ut, jo færre kyllinger blir produsert neste år. Er kyllingproduksjonen under 2,5 per par er det ikke et høstbart overskudd, og terrenget stenges helt for rypejakt. Annen jakt kan være tillatt i samme område.

Stengning legger til rette for vekst i bestanden. Det er imidlertid svært mange faktorer som påvirker bestandens utvikling som er utenfor menneskets kontroll, slik som klima, predatorer, værmessige forhold, utvikling i alternative byttedyr, tap av habitat og så videre. Stengning gir altså ingen garanti for vekst i bestanden. Alternativet med fortsatt jakt vil øke risikoen for å knekke bestanden i enkelte områder.

Erfaringsmessig ser vi små utslag på jakttrykk i naboområder til stengte områder. Dette blir målt og sjekket løpende gjennom jaktsesongen. Dersom jakttrykket skulle bli for høyt, vil vi innføre antallsbegrensning.

For eksempel har populære områder rundt Altevatnet i Troms vært stengt i flere år på grunn av svært uheldig kombinasjon av lav kyllingproduksjon og historisk høyt jakttrykk. Dette har ikke gitt noen merkbar økning i jakttrykket i naboområdene. Et naboterreng er blitt stengt, men årsaken til det er tellinger som viser for lav kyllingproduksjon.

Å styre antall jaktdager gir bedre kontroll enn kvoteregulering. Statskog har likevel en maksfangst per dag som en ekstra sikkerhetsventil.

Man kunne tenke at sesongkvote kunne fungere godt, fordi det tok hensyn til hele jaktperioden. To grunner gjør at sesongkvote ikke er aktuelt. For det første er det vanskelig å kontrollere, i motsetning til dagsfangst. Dernest vil færre jegere få tilgang til terrenget. Årsaken er at vi må ta utgangspunkt i at jegerne faktisk feller kvoten i løpet av sesongen. Om det kan felles 1000 ryper i et område, tillater sesongkvote på 10 ryper at totalt 100 jegere kan få tilgang til terrenget. Vi velger heller å overvåke fangsttallene løpende. Jegerne feller i snitt et ganske lavt antall ryper. Dermed gir vårt system flere jegere tilgang innenfor rammen av bærekraftig forvaltning.

Taksering er en krevende, men nødvendig øvelse for å drive bærekraftig forvaltning. Krevende fordi den betinger en enorm dugnadsinnsats over et kort tidsrom, og nødvendig fordi forvaltningen bygger på resultatene.

Takseringslinjene skal være representative for området som takseres. Våre linjer er kvalitetssikret av ekspertise hos NINA og Hønsefuglportalen, og bør ligge fast for å gi gode sammenligninger over tid. Presise tellinger hviler først og fremst på at hundefører følger fastsatt takstlinje, teller riktig antall voksenfugl og kyllinger og måler korrekt avstand mellom linja og oppfluktstedet.

Erfaring fra omfattende taksering i Skandinavia viser at værmessige forhold kan påvirke resultatene noe. Kull av fugler vil normalt oppdages uansett vær. Enkeltfugler, som stegg og høner, har noe større mulighet for å bli oversett. Påvirkningen av værmessige forhold er normalt sett liten.

Sammenhengene mellom rypebestanden og predatorer som rev, mår og rovfugl er krevende å forstå. Vi kjenner tilfeller fra langt tilbake i tid hvor rovdyr og rovfugl mer eller mindre ble utryddet gjennom bruk av alle tilgjengelige fangstmetoder, inkludert gift. Dette ga en midlertidig kraftig oppblomstring av rypebestanden. Langtidsvirkningene vet vi ikke.

Det er gjort forsøk med ordinær jakt på predatorer, samtidig som utviklingen i rypebestanden er målt. Så langt finnes det ikke undersøkelser som gjør at vi kan konkludere med at generell predatorjakt øker rypebestanden over tid. Det betyr absolutt ikke at sammenhengen kan avvises.

Ut fra flere år med fangstrapportering vet vi noe om rypejegerne også tar ut predatorer. Tallene viser at dette tilhører sjeldenhetene. Det kan være en slik sammenheng for vinterjakt, men ikke for rypejakt på høsten.

Dersom vi stenger for lirypejakt i et område, stenger vi samtidig for fjellrypejakt. Dette gjør vi selv om bestanden av fjellrype ikke er taksert.

Vi har grunn til å tro at fjellrypebestanden svinger i takt med lirypebestanden, men kanskje på et noe høyere nivå. Det er i en del tilfeller vanskelig å skille mellom lirypeareal og fjellrypeareal. I en skuddsituasjon på høsten er det svært krevende å skille den ene rypearten fra den andre – om vinteren i praksis umulig. Veien til fjellrypeareal går dessuten gjennom lirypeareal.

Vi har fått innspill rundt dette og jobber med å få større innsikt også i fjellrypebestanden, så dette er noe vi vil se nærmere på framover.

Vi får enkelte tilbakemeldinger om at populære terreng eller ukene tidlig i jakta burde være forbeholdt innbyggerne i kommunen.

Dette er regulert i en forskrift for jakt og fiske på statsgrunn utenfor statsallmenning:

«All jakt, felling, fangst og fiske skal bys ut på en måte som er akseptabel for allmennheten. Dersom det er nødvendig å regulere antallet jegere og fiskere skal det påses at det er en rimelig fordeling mellom innenbygdsboende og utenbygdsboende jegere/jaktlag eller fiskere. Ved vurdering av hva som er rimelig fordeling, skal det blant annet legges vekt på lokalbefolkningens muligheter for jakt, felling eller fiske innen kommunen.»

Når tilgangen til rypejakt reguleres, gjør Statskog en vurdering av mulighetene for jakt innenfor kommunen. Selv om et favoritt-terreng er stengt eller antallsbegrenset i perioder, er det som regel gode muligheter ellers i kommunen. På denne måten er lokalbefolkningens muligheter for rypejakt godt ivaretatt. Vi har en årlig gjennomgang av om fordelingen er i tråd med forskriften.

Det er gjort undersøkelser rundt dette som konkluderer med hva som gjør jegere effektive.

På toppen kommer lokalkunnskap. Jegere som kjenner terrenget det blir jaktet i, er altså mest effektive.

Dernest kommer bruk av hund. Tilreisende hundejegere er altså mindre effektive enn lokalkjente støkkjegere uten hund.

Til sist kommer de uten hund og lokalkunnskap.

Selv om hunden er svært godt trent for rypejakt, er rypa ekstremt godt trent for overlevelse. Det er altså ikke slik at jakt med hund støvsuger terrenget. Bruk av hund er imidlertid meget effektivt når det gjelder å finne skutt rype.

Bruk av hund er altså effektivt, men kanskje ikke så effektivt som mange tror. Uansett vil begrensning i maksfangst motvirke store utslag.

Barn og ungdom under 20 år samt personer fra 67 år og oppover fisker gratis på statensgrunn, dvs. innlandsfiske med stang og håndsnøre, utenom statsallmenninger i Sør-Norge. Skal du fiske med garn må du ha fiskekort uansett alder.

På inatur.no finner du en oversikt over de ulike tilbudene under "Kart".

Under Statskogs eiendommer finner du også lenker til Statskogs kartinnsyn.

Gjelder kun for jegere i alderen mellom14 og 16 år. Dette reguleres av DNs ”Forskrift om utøvelse av jakt og fangst”, kap 2, § 6.

Forutsetningen ved opplæringsjakt er samtykke fra foresatte og tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst 3 år, ha tillatelse fra rettighetshaver og mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende. De som er under opplæring, trenger ikke å betale jegeravgift. Felles kvote.

Da er dette å betrakte som opplæringsjakt i.h.t. de bestemmelser som fremkommer i ”Forskrift om utøvelse av jakt og fangst” kap 2, § 6.

De må ikke betale jegeravgift, og kan jakte på kortet til tilsynspersonen. Det må foreligge en tillatelse fra gunneier om at jeger på opplæring (navn, adresse) jakter på tilsynspersonens kort.

ALTERNATIV:

  • Opplæringsjeger betaler for kortet
  • Opplæringsjeger og tilsynsjeger jakter på en/felles kvote
  • Det skal i tillegg fylles ut en erklæring om opplæringsjakt signert av foreldre/foresatte, tilsynsjeger og rettighetshaver

Gjelder kun for jegere mellom 14 og 16 år. Dette reguleres av DNs ”Forskrift om utøvelse av jakt og fangst”, kap 2, § 6.

Forutsetningen ved opplæringsjakt er samtykke fra foresatte og tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst 3 år, ha tillatelse fra rettighetshaver og mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende. De som er under opplæring, trenger ikke å betale jegeravgift. Felles kvote.

Dette er dessverre ikke mulig å overdra jakt til andre. Alle typer jaktkort i Statskog er personlig og kan ikke overdras en annen jeger. Årsaken til dette er for å unngå spekulasjoner i forbindelse med kjøp av jaktkort i spesielt attraktive perioder og spesielt populære felt. Statskog ønsker lik tilgang på jakt for alle.

For å trene hund må du ha grunneiers tillatelse, på en rekke eiendommer er det lagt ut treningskort for hund.

Les mer om hundetrening hos Statskog

Tilbud om jaktkort på elg blir lagt ut på Inatur.no så snart det finnes noen tilbud. Som regel vil dette starte i midten av oktober, kanskje noen steder litt tidligere. Jaktkort på elg selges etter at de jaktlag som har hatt jakta er ferdig med sin kontraktstid det enkelte år.

Det gis ingen grunnpris på dyr i forbindelse med jaktkortsalget på elg, kun jaktkortprisen som betales i forkant. Dersom du feller et dyr på jaktkort, betaler du kjøttprisen beregnet av kjøttvekta, og fellingsavgifta til kommunen. Her finner du Statskogs kilopriser

Jaktlagene skal følge Statskogs rapporteringsrutiner. Det skal rapporteres inn samme dag som felling. Unntaket er det dersom fellingen er veldig langt unna mobildekning, f.eks. en dags gange for å komme til dekning. Fra det øyeblikket jeger sender SMS om fellingsresultat, tar det maks 30 minutter til fellingen er synlig på Elgbørsen.

Med Statskogs smårovviltkort kan du jakte på de fleste steder der Statskog selger annet småviltkort. Unntak er statsskogene i Sandnes og forsvarseiendommene.

Rødrev kan være en viktig predator på rype. Når vi tar betalt for vårt smårovviltkort skyldes det først og fremst at vi mener jakt på småpredatorer ikke står tilbake fra noen annen form for jakt. Vi slipper til jegere på Statskogs arealer hele året, og vi har noen administrative kostnader forbundet med kortet.

Les mer om jakt på smårovvilt her

Ja, der det er lov med snarefangst, men du må søke og ellers følge våre retningslinjer. Les mer om fellesfangst her.

Ja, dersom du har jaktkort og ellers følger våre retningslinjer. Les mer om fellefangst her.

Hvis du har søkt, og søknaden din er innenfor søknadsvilkårene, står du på venteliste. Om den som har fått et tilbud takker nei eller ikke svarer innen fastsatt frist, vil vi trekke tilbudet på nytt blant de som står på ventelista til det aktuelle tilbudet.

Nytt i 2024 : alle kontrakter som omhandler elg-, hjort og villreinjakt (Njardarheim) skal signeres digitalt. Jaktleder mottar melding om signering fra Postens signeringstjenesten. Når jaktleder har signert, går meldingen ut til alle på jaktlaget. Alle må signere digitalt. Skitt jakt!

Ja, det kan du. Inntil videre gjelder dette ved noen vann i Nordland. Båtleien må bestilles på forhånd på Inatur.no Her får du mer informasjon

Statskog har egne regler for leie av våre hytter. Ved avbestilling er det følgende som gjelder:

  • Alle bestillinger på Statskogs husvære belastes ved bestillingsdato.
  • Kunden har rett til å avbestille leieforholdet inntil 30 dager før leieforholdet starter.
  • Statskog beregner et vederlag på kr. 500,- ved slik avbestilling.
  • Ved avbestilling mindre enn 30 dager før leieforholdet starter refunderes 50 % av leiesummen.
  • Ved avbestilling mindre enn 7 dager før leieforholdet starter gis ingen refusjon.
  • Vi anbefaler alle våre kunder å ha avbestillingsforsikring sammen med sin reiseforsikring

Egne hytter for allergikere krever helt annerledes renhold og oppfølging enn vi har mulighet til i dag for å representere et trygt tilbud. Vi har ikke mulighet til å kontrollere om våre leietakere har med hund eller katt. Det kan være veldig risikabelt for allergikere og derfor kan ikke tilbudet tilrettelegges for denne gruppen spesielt.

Ja, men det er viktig at hundeierne forholdes seg til visse regler - les mer her 

Det kan du ikke. Begrensningene i friluftsloven § 9 gjelder.

Merk: Innmark – samtykke fra grunneier. Utmark – særlig tre prinsipper; avstandsregelen, to døgns-regelen og hensynsregelen.

Les mer hos Lovdata: https://lovdata.no/artikkel/skal_du_pa_tur_i_skog_og_mark_her_er_reglene_som_gjelder_for_deg/4061

Koiene er ikke et sted for gratis hytteferie, men et sted for en hvil eller for en overnatting eller to. Du skal slippe inn andre og gi plass for nye overnattingsgjester om du selv har hatt losji der. Siden koiene ikke kan forhåndsbestilles, er det lurt å ta med seg et telt i sekken.  Les også reglene vi har for bruk av de åpne buene - buvettregler.

Statskogs åpne buer og koier kan ikke bestilles på forhånd. Ta med et telt for sikkerhets skyld. Her kan du lese reglene for bruken av de åpne buene - buvettreglene.

Informasjon om tomtefeste hos Statskog finner du under Eiendom og Tomtefeste

Informasjon om kjøp/salg av hytte/bolig på festetomt finner du under Overføring/transport av festerett

Informasjon om arv av hytte/bolig på festetomt finner du under Overføring/transport av festerett

Ta kontakt med Statskog Elverum på tlf. 74 21 30 00 (tastevalg 2) eller epost til kontrakt@statskog.no

Tinglysing har ikke noe å si for gyldighet av avtalen, men det sikrer ditt rettsvern.

Punktfeste innebærer rett til å ha for eksempel hytte på anvist plass, og råderett for et areal på inntil 1 dekar (1.000 m) rundt hytta. I motsetning til et arealfeste er det ingen fastsatte eller oppmålte grenser.

Informasjon om regulering av festavgift finner du under Eiendom og Tomtefeste

Informasjon om innløsningsrett finner du på Innløsning av festetomt under Eiendom og Tomtefeste

Normalt 14 dager, forutsatt at alle nødvendige dokumenter medfølger og at disse er korrekt utfylt.

Nei, festede hyttetomter på statsallmenning kan ikke kjøpes eller innløses.

Send søknad til kommunen - naboer og Statskog skal ha nabovarsel.

Ny adresse meldes til Folkeregisteret og Statskog henter din adresse der.

De fleste fakturaer for feste- og arealleie i Statskog blir sendt ut i første kvartal hvert år, om ikke annet er avtalt.

Faktura utsendt fra Statskog har 14 dagers forfallstid, hvis ikke annet er avtalt.

Gjelder det en feste- eller leieavtale: kontakt oss på epost kontrakt@statskog.no eller ring tlf. 74 21 30 00 (tastevalg 2).
Øvrige avtaler: kontakt oss på okonomi@statskog.no eller ring tlf. 954 37000.

Send en epost til okonomi@statskog.no og be om å få tilsendt fakturakopi.

Er du en privatperson? I så fall må adresseendring meldes til Folkeregistret.
Gjelder det en bedrift? I så fall må adresseendring meldes til Brønnøysundregistrene.

Dette ordner du selv i din nettbank.

  • Vil du motta din faktura som en efaktura til din nettbank? Dette ordner du selv i din nettbank
  • Ønsker du Vipps-faktura? Dette ordner du selv under instillingene i Vipps
  • Ønsker du faktura til Digipost? Da må du opprette en Digipostkasse på www.digipost.no Dersom du har åpnet for mottak av efaktura i nettbanken, vil fakturen sendes dit.
  • Ønsker du faktura til epost? Send en epost til okonomi@statskog.no Dersom du har åpnet for mottak av efaktura i nettbanken, vil fakturaen sendes dit.
  • Om du ikke utfører eller velger noen av overstående punkter, vil fakturaen komme pr. post
  • Representerer du en et foretak som ønsker elektronisk faktura på EHF-format? Send oss en epost til okonomi@statskog.no med navn og organisasjonsnummer.

Send oss en epost til okonomi@statskog.no Husk å oppgi ditt bankkontonummer.

Ta kontakt på epost okonomi@statskog.no eller telefon 95437000.

Statskog vil gjerne motta faktura på EHF-format. Følgende firmaer kan motta:

  • Statskog SF organisasjonsnummer 966 056 258
  • Statskog Glomma AS organisasjonsnummer 930 040 649
  • Statskog Børresen AS organisasjonsnummer 910 973 029
  • Statskog Vafos AS organisasjonsnummer 917 048 762
  • AS Meraker Brug organisasjonsnummer 930 151 602

Send en epost til okonomi@statskog.no med foretakets navn og organisasjonsnummer så ordner vi slik at framtidige fakturaer kommer elektronisk på EHF-format.

Send fakturaen på epost til okonomi@statskog.no.

Send oss en epost til okonomi@statskog.no eller ring oss på 954 37000.

Informasjon om tomtefeste hos Statskog finner du under Eiendom og Tomtefeste

Send oss en melding

Finn ansatte

Afs

Alf Stordalsvold

fagarbeider
Kontorsted: Meråker

Epost: afs@statskog.no
Tlf: 412 25 185

Aop

Anders Opgård

eiendomskonsulent
Kontorsted: Elverum

Epost: aop@statskog.no
Tlf: 991 03 855

Andreas Vannebo

Andreas Vannebo

skogfaglig rådgiver
Kontorsted: Namsos

Epost: avn@statskog.no
Tlf: 958 14 983

Bal

Anita Lundahl

kontorsekretær
Kontorsted: Namsos

Epost: bal@statskog.no
Tlf: 917 30 003

Akr

Ann Kristin Raaum Jansen

seniorkonsulent regnskap
Kontorsted: Namsos

Epost: akr@statskog.no
Tlf: 976 80 530

Alz

Ann Tove Lauritzen

seniorkonsulent eiendom
Kontorsted: Elverum

Epost: alz@statskog.no
Tlf: 916 22 035